Sitemizde 15 kategori'de 619 adet yazı yazılmış ve 78 yorum bulunmaktadır.

Kas 052016
 

mona-lisa

Mona Lisa (La Gioconda veya La Joconde olarak da bilinir) İtalya, Floransa’daki Rönesans sırasında Leonardo da Vinci tarafından kavak bir pano üzerine Sfumato tekniği ile resmedilmiş 16. yüzyıl yağlı boya portresidir. Resim halen Paris’teki Louvre Müzesi’nde Francesco del Giocondo’nun karısı, Lisa Gherardini Portresi başlığı altında sergilenmektedir.

Tabloda oturmuş bir kadın resmedilmiştir, kadının yüzünün kime ait olduğu hala gizemini korumaktadır. Yüz ifadesindeki belirsizlik, kompozisyonundaki anıtsallık, atmosferdeki ilginçlikler, tablo hakkındaki çalışmaları devam ettirmektedir. Bu tablo, geniş ölçüde tanındı; karikatürleri yapıldı, araştırıldı ve Louvre Müzesi’nin en önemli eserlerinden olarak düşünüldü.

Leonardo da Vinci, bu tabloya 1503 veya 1504 tarihinde, İtalya’nın Floransa kentinde başladı.[5] Da Vinci’nin çağdaşı, sanat tarihçisi Giorgio Vasari, “Tablo üzerinde dört yıl oyalandı ve tabloyu bitirmedi...” demiştir. Bu, Leonardo için alışagelmiş bir davranıştı ve hiçbir çalışmayı tamamen bitiremediği düşüncesi üzerine pişman olmuştu. Sonra, Fransa’ya yolculuğun ardından 3 yıl süreyle tablo üzerine devam etmeyi tekrar düşündü ve bunu gerçekleştirdi. Da Vinci Fransa’ya gitmişti ve tablo üzerine çalışmalar devam ediyordu, Kral I. François tarafından, yakınındaki kaleye davet edildi.

Bu, Leonardo’nun mirasçılarından olacak asistanı Salai ile doğrudan ilgiliydi, sonra dönemin kralı, tabloyu 4.000 écus ile satın aldı ve Fontainebleau Sarayı’nda XIV. Louis himayesinde asıldı. Daha sonra tablo, Versay Sarayı’na taşınacaktı. Fransız İhtilali’nin ardından, tablo Louvre Sarayı’na taşındı. Napolyon Bonapart tarafından Tuileries sarayı’na taşınsa da, daha sonra tekrar Louvre Sarayı’na döndü. 1870 – 1871 aralığında gerçekleşen Fransa-Prusya Savaşı sırasında tablo, Fransızların askeri bölgesi “Brest Arsenal“e taşındı.

mona-lisaTablodaki manzara ve model ile ilgili birçok spekülasyon çıktı. Örneğin, da Vinci’nin modeli güzel yanlarıyla resmettiği düşüncesi vardı, tablonun 21. Yüzyıl standartlarında olduğu da düşünülmüştür. Doğulu bazı sanat tarihçileri, örneğin Yukio Yashiro, tablodaki manzaranın Çin’li sanatçıların eserlerinden etkilendiğini öne sürmüştür ama kanıtlarının yetersizliğinden dolayı birçok itiraz çıkmıştır.

Mona Lisa tablosu, 19. Yüzyıla değin gizemi hakkında düşünce oluşmamıştı, henüz kavranmakta olan Sembolizm akımı sayesinde, tabloda var olduğu düşünülen simgeler için birçok düşünce çıkmıştır. Eleştirmen Walter Pater, 1867 yılında tablo üzerine, kadınlıkla ilgili gizli semboller içerdiğini belirtmiştir.

Mona Lisa, Lisa del Giocondo ile adlandırılmıştır; Gherardini Ailesi’ne mensup birisiydi ve tüccar Francesco del Giocondo’nun karısıydı. Giocondo’nun ikinci oğlu Andrea’nın doğumu anısına tablonun yapıldığı tahmin edilmektedir. Tabloda oturan kadının kimliği, 2005 yılında, Heidelberg Üniversitesi’nin kütüphanesinde bulunan Agostino Vespucci’ye ait bir not ile tespit edilmiştir. Fakat başka uzmanlar tarafından, tablodaki kadın için üç farklı şahsiyet de öne sürülmüştür.

Da Vinci’nin annesi Caterina Buti del Vacca de öne sürüldüyse de, çoğu uzman tarafından düşük ihtimal olarak değerlendirilmiştir. Milan düşesi Isabella of Aragon, Cecilia Gallerani, düşes Costanza d’Avalos (La Gioconda olduğu söylenir) öne sürülen diğer şahsiyetlerdendir. Tablodaki kadının da Vinci tarafından adlandırıldığı da öne sürülmüştür.

Öne sürülen bu karakterler, Giorgio Vasari’nin yazdığı Leonardo da Vinci’nin biyografisindeki tariflerine göre tahmin edilmiştir. Vassari’nin yazdığı biyografide “Leonardo resmetmeyi üstlendi, tüccar Francesco del Giocondo için, onun karısı cümlesine dayanılmaktadır (İtalyanca: Prese Lionardo a fare per Francesco del Giocondo il ritratto di mona Lisa sua moglie). Da Vinci’nin ölümünün ardından, tablo asistanı Salai’ye geçti ve özel yazılarında tablodan la Gioconda olarak bahsetti.

Da Vinci, tablo için ilk başta piramit tasarımı kullandı, basitçe kadın bir piramitten oluşacaktı. Tablodaki kadının kıvrılmış elleri piramidin köşesi idi. Göğüsü, boynu ve yüzü ellerine göre çok daha parıltılıdır. Işık, aslında çizimin altında geometrik çizimin yattığı göstermektedir. Aslında da Vinci, tabloda oturmakta olan normal bir kadını resmetmiştir: fakat o zamanlarda oturmuş bir kadının resmi yaygın değildi. Açıkçası, oturan kadının gözlemci ile arasındaki mesafeyi göstermiştir. Kol dayama yerleri, gözlemci ile oturan kadını ayıran bir sınırdır.

  • Tablonun Özellikleri

mona-lisaUzmanlar İtalyan ressam Leonardo Da Vinci’nin dünyaca ünlü tablosu ‘Mona Lisa’nın büyüleyici gülüşünün gizemini çözmeyi başardıklarını açıkladı.

Sunderland Üniversitesi araştırmacılarından Sheffield Hallam, Da Vinci’nin Mona Lisa’dan önce yaptığı ‘La Bella Principessa’ isimli tabloyu incelediklerini belirtti. Araştırma kapsamında bir grup gönüllüye‘ La Bella Principessa’yı çeşitli uzaklıklardan gösteren ve onları tablonun bulanıklaştırılmış ya da gözleri kapatılmış versiyonları hakkında yorum yapmaya yönlendiren uzmanlar, tüm deneklerin tablonun uzaktan bakıldığında daha mutlu göründüğünü ve figürün yüzündeki tebessümün gözlerden değil sadece dudaklardan kaynaklandığını söylediklerini belirtti.

Araştırmalarını Vision Research isimli akademik dergide yayınlayan uzmanlar, ‘sfumato‘ adı verilen göz yanılgısı yaratan bu ilginç boyama tekniğinin hem ‘Le Bella Principessa‘da hem de ‘Mona Lisa‘da kullanıldığını açıkladı. Uzmanlar, “Tabloya bakan kişi gülüşe doğrudan bakmaya, gülüşü ‘yakalamaya’ çalıştığında bu ufak tebessüm hemen ortadan kayboluyor. İşte bu nedenle biz bu görsel yanılgıya ‘kaçan tebessüm‘ diyoruz” dedi.

Gizemli kadının yüz ifadesinin şifresi:

Mutluluk: % 83
Küçümseme: % 9
Korku: % 6
Öfke: % 2

monalisaLeonardo Da Vinci’nin 1503-1506 yıllarında yaptığı ve bir başyapıt olarak sanat tarihinde yerini alan resim, 2004 yılında, Kanada Ulusal Araştırma Merkezi’ndeki bilim insanları tarafından da özel üç boyutlu teknoloji kullanılarak inceleme altına alınmıştı. Louvre Müzesi’nin isteğiyle tabloyu üç boyutlu renkli lazer taramasından geçiren uzmanlar, hazırladıkları raporu açıkladı.

Buna göre de, Mona Lisa’nın esrarengiz tebessümü, yeni doğum yapmış bir annenin gülümseyişi. Araştırmada, Mona Lisa’nın o zamanlar genellikle hamile ya da yeni doğum yapmış kadınların kullandığı çok ince ve saydam bir tülle boynundan aşağısını örttüğü tespit edildi. Uzmanlara göre; tablo, Mona Lisa’nın ikinci oğlunun doğumuna ithafen yapıldı.

Tarihte görülebileceği gibi Sanatçılar bu özelliği kullanıp göze güzel görünen eserler meydana getirmişlerdir. Örneğin Mona Lisa tablosunun boyunun enine oranı altın oranı verir. Mona Lisa’nın yüzünün etrafına bir dikdörtgen çizdiğinizde ortaya çıkan dörtkenar bir altın dikdörtgendir. Bu dikdörtgeni, göz hizasında çizeceğiniz bir çizgiyle ikiye ayırdığınızda yine bir altın oran elde edersiniz. Resmin boyutları da altın oran oluşturmaktadır.

Mona Lisa tablosuna Detaylı Olarak Louvre Müzesinde BURADAN bakabilirsiniz..

İlgili Videolar

About Adnan DAN

Aslında çokta özel biri değilim.. Biraz ukala olduğumu söylerler.. Bildiğimi anlayabilen insanlara sunmayı severim.. Sürekli sorgulama modundayım.. Neden dünyadayız, nereye gideceğiz, bu kadar basitmi yaşamak, vs. vs.. Cevaplarını bulamadığım onlarca sorum var.. Gerçekten dost bildiğim insanların sayısı bir elimin parmaklarının sayısını geçmez.. Onlarca insan arasında kendimi hep yanlız hissederim.. Ben insanım.. Adımı Adnan koymuşlar, soyadımsa zaten otomatik olarak eklenmiş DAN olarak.. Kuralları sevmem.. Ama uymak zorunda olduğumuda bilirim.. Sevmediğim öyle çok şey yapıyorumki, bu bana mutsuzluk veriyor çok zaman.. Birini sevmeyi, aşık olmayı, ona güvenmeyi çok istiyorum.. Olmayınca olmuyor, zorlamıyorum.. Hayat garip.. Ben o gariplik içinde yüzen biriyim işte..